Zum Inhalt springen

Świadomi celu na kursie ku przyszłości – od ponad 150 lat.

1865 r. — mistrz blacharski Jakob Eberspächer zakłada w Esslingen nad Neckarem zakład rzemieślniczy, którego specjalizacją wkrótce stają się okna dachowe oprawiane w metal.

1894 r. — syn Adolf Eberspächer jest pierwszym reprezentantem drugiego pokolenia w firmie.

1899 r. — umiera założyciel firmy. Stery w firmie przejmuje jego żona Friederike.

1900 r. — pojawiają się pierwsze maszyny z napędem elektrycznym; załoga rozrasta się do 80 pracowników.

1906 r. — do rodzinnego przedsiębiorstwa dołącza także dr Paul Eberspächer, drugi syn założyciela firmy.

1913 r. — w Wiedniu zostaje założona pierwsza zagraniczna filia firmy.

1914 r. — fabryka rozpoczyna działalność na terenie dzisiejszego zakładu w Esslingen.

1925 r. — liczba pracowników wzrasta do 350. Przedsiębiorstwo produkuje szklane dachy do hal fabrycznych, dworców i hangarów lotniczych w całej Europie.

1928 r. — zostają otwarte filie produkcyjne w Czechach, Polsce i we Włoszech.

1929 r. — Eberspächer zajmuje się oszkleniem dworca w Mediolanie.
1931 r. — rozpoczyna się produkcja tłumików do samochodów.

1933 r. — ruszają pierwsze projekty ogrzewania do samochodów.

1934 r. — w głównej siedzibie w Esslingen rozpoczyna się budowa drugiej części zakładu; załoga rozrasta się do 700 pracowników.

1935 r. — dr Richard Eberspächer reprezentuje już trzecie pokolenie w przedsiębiorstwie.

1938 r. — pracę w Eberspächer zaczyna brat Richarda, Walter.

Lata 1939–1945 — reżim faszystowski włącza do produkcji uzbrojenia firmę Eberspächer, która — jak wiele innych przedsiębiorstw — przyjmuje do pracy robotników przymusowych. Podczas wojny po raz pierwszy produkowane są części do silników samolotowych.

1945 r. — po zakończeniu drugiej wojny światowej pracę w firmie podejmuje Helmut Eberspächer, kuzyn Richarda i Waltera.

1946 r. — Eberspächer produkuje artykuły pierwszej potrzeby, takie jak protezy, metalowe kufry czy małe piece.

1947 r. — w Esslingen rozpoczynają się prace nad turbosprężarką.

1950 r. — dr Richard Eberspächer ginie tragicznie w wypadku.

1953 r. — rozpoczyna się seryjna produkcja układów ogrzewania postojowego.

1954 r. — z taśmy w Esslingen schodzi milionowy tłumik.

1960 r. — Eberspächer przejmuje fabrykę towarów metalowych w Neunkirchen w Saarze i uruchamia tam produkcję tłumików.
1965 r. — przedsiębiorstwo świętuje setne urodziny i osiąga obroty rzędu 100 milionów marek niemieckich. Hans Eberspächer reprezentuje już czwarte pokolenie w przedsiębiorstwie.

1973 r. — Eberspächer zakłada w Kanadzie Espar Products jako samodzielną spółkę handlującą grzejnikami.

1974 r. — dr Günter Baumann to kolejny przedstawiciel czwartego pokolenia w przedsiębiorstwie. Rusza seryjna produkcja katalizatorów do samochodów osobowych.

1975 r. — legendarne ogrzewanie „B1L” przynosi technologiczny przełom: Jest to pierwsze ogrzewanie samochodowe, które wolno zamontować bezpośrednio w kabinie pasażerskiej. Jednocześnie Eberspächer wypuszcza na rynek pierwsze terminale zdalnej obsługi.

1977 r. — Eberspächer zakłada filię w Wielkiej Brytanii.

1978 r. — początek rozwoju filtrów cząstek stałych do samochodów osobowych.
W latach 80. Eberspächer zdecydowanie stawia na internacjonalizację: Powstają zakłady produkcyjne w Szwecji, Francji i Szwajcarii.

1983 r. — niemiecki rząd federalny wprowadza normy spalinowe wymuszające montaż katalizatorów.

1988 r. — w Esslingen zaczyna się budowa nowego ośrodka rozwojowego.

1990 r. — przedsiębiorstwo świętuje swój 125. jubileusz.

W latach 90. Eberspächer zakłada kolejne filie w RPA, Czechach, USA, Anglii, Brazylii i w Polsce.

1999 r. — początek seryjnej produkcji elektrycznego dogrzewacza firmy-córki „catem”. Przedsiębiorstwo błyskawicznie urasta do rangi lidera rynku światowego.

2000 r. — Martin Peters reprezentuje piąte pokolenie w przedsiębiorstwie. Obrót firmy wrasta do 2,5 miliarda marek niemieckich.
Po roku 2000 firma konsekwentnie wzmacnia swoją obecność na całym świecie — między innymi w Indiach, Chinach, Rosji, Korei Płd. i w Japonii.

Lata 2002/03 — rozpoczyna działalność ośrodek rozwojowy w Detroit oraz fabryka katalizatorów Eberspächer North America.

2004 r. — do firmy dołącza Heinrich Baumann, również reprezentujący piąte pokolenie. Przedsiębiorstwo staje się w 100 procentach dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego i rozstaje się z przemysłem szklanym.

2005 r. — na targach IAA Eberspächer prezentuje zupełnie nowatorską technologię tłumienia hałasu oraz technologię Sound-Design, bazującą na aktywnej redukcji hałasu.

2008 r. — Eberspächer po raz pierwszy oferuje narzędzia projektowe do budowy sieci elektronicznych z samochodowymi systemami magistralnymi.

2009 r. — wskutek ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego obrót przedsiębiorstwa zmniejsza się o ok. 40 procent. Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Eberspächer prezentuje grzejniki do samochodów elektrycznych.

2010 r. — firma wkracza na rynek klimatyzacji autobusowych. Rusza produkcja seryjna pierwszych wysokonapięciowych układów ogrzewania do samochodów elektrycznych.

2015 r. — Firma Eberspächer ma powód do dumy – jej historia trwa już 150 lat.

2017 r. — roku firma Eberspächer posiadała 70 lokalizacji w 28 krajach.